När jag läste på IHR 1988/89 (ja det är länge se´n). Då var våra lärare – Chris Ottander och Evert Medbo – noga med definitioner. Bland annat hade reklam en mycket strikt betydelse. PR var något annat och marknadsföring var hela klabbet (”allt man gör för att nå sina mål”). Nu har jag fått en del kommentarer kring att Saltå Kvarn inte använder reklam. Man tycker att vi är ute och cyklar. Att blogga är reklam etcetera. Tydligen gäller inte gamla hederliga definitioner längre. Det är nog begripligt med tanke på hur medielandskapet har förändrats sedan slutet på 80-talet. Men för att förtydliga vårt ställningstagande lite: Saltå Kvarn köper inte medieutrymme i någon som helst form. Det är en enkel operativt vägledning i vårt arbete. Vi försöker hitta mer jämnbördiga former för dialog med våra målgrupper. Det kan säkert ifrågasättas – men det är i alla fall så vi tänker.

JU


Kommentarer på Saltå Kvarn och Reklam

  1. Jerker,
    Det hela handlar uppenbarligen om hur man ska definiera reklam, vilket som sagt inte är en särskilt viktig fråga för oss. Men rimligen mer intressant för er. Vi ska försöka vara lite mer stringenta om vi händelsevis blir intervjuade av någon journalist i denna fråga igen.

    För ordningens skull så länkar jag till er sida för den intresserade: http://fabriken.akestamholst.se/akestamholst/2008/04/att-bygga-ursta.html

    //johan

    Svara
  2. Johan,

    Det var precis detta mitt blogginlägg handlade om. Att någon besökare sedan kallade er eller journalister för dumma åsnor är olyckigt, inlägged handlade inte om att förolämpa någon. Det handlade om definitionen reklam som jag anser är en aning smal.

    Eftersom medielanskapet förändrats så tycker jag att defintionen reklam bör ses över. Det är frustrerande att bli likställd som reklambyrå med traditionell annonsering då vi försöker ge varje uppdragsgivare rätt lösning på deras kommunikationensproblem. Vilket då kan handla om allt från att göra ett expriment som genererar PR eller sälja ett par jeans med ett varumärke eller göra om förpackningsdesignen för en mejeriproducent.

    Mvh

    Jerker på Åkestam Holst.

    Svara
  3. Vackert uttryckt! ”mer jämnbördiga former för dialog med vår målgrupp”. Rätt väg att gå och en lyxig situation att ha både ett stort tålamod och ett såpass genuint varumärke som kan välja den väg ni valt (och som vinner ytterligare i trovärdighet genom att just inte välja köpt medieutrymme ;). Bloggande som reklam funkar inte. Bloggandet bygger på det du eftersträvar jämbördighet….men visst stärker bloggandet varumärket. Självklart.

    Hoppas nationaldagen varit vacker!

    Svara

Skriv en kommentar om Saltå Kvarn och Reklam

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig