Bloggande, mikrobloggande, twitter, flicr, facebook etc etc. allt är det exempel på det som kallas sociala medier. Vi på Saltå gillar det här med sociala medier. Att vi har kommit igång på det sätt vi har gjort är mycket tack vare Brit Stakston. Hon är konsult på ett PR-företag som heter JMW. Vi träffades första gången på livsmedelsdagarna 2007. Hon hade gett sig sjutton på att komma i kontakt med mig. Jag har faktiskt sällan känt mig så uppvaktad – närmast stalkad. Och så här i efterhand är jag väldig tacksam för det.

Brit bjöd in Lena och mig till en bloggkurs där vi kom igång med vårt bloggande i juni förra året. Då fick vi också en ny bekantskap, Niclas Strandh. Båda är de fantastiska entusiaster när det gäller sociala medier och vi är väldigt glada att få samarbeta med dem. I går hade vi en ny träff för att få oss att komma vidare med våra sociala ambitioner. Nu är vi igång med några mikrobloggar och vi kommer även att ha en internblogg för anställda på Saltå mm mm.

Vad är det då som är så intressant med sociala medier? I allmänhet vill företag ha kontroll över sina varumärken. Man vill bestämma vad konsumenterna ska känna, tycka och tänka om det egna varumärket. Problemet är bara den tiden är sedan länge förbi när något sådant var möjligt. Idag är företaget som äger varumärket bara en av många aktörer som skapar varumärkets betydelse för människorna. Konsumenterna själva är på ett helt annat sätt än tidigare medskapare av varumärket, det sker i bloggosfären, på facebook, i media, hemma i köken, och överallt där varumärket spelar någon roll. Att då tro att man kan störa folk mitt i Beckfilmen på söndagskvällen och under en 30 sekunder reklamsnutt tala om för folk vad varumärket egentligen står för är inte bara ineffektivt – jag tycker till om med att det är arrogant och korkat. Men att företagen har en ny roll när det gäller sitt eget varumärket betyder inte att man ska vara passiv – man måste vara aktiv på ett nytt sätt. Och här är de sociala medierna användbara – men inte för envägskommunikation utan för konversation. Konversationsmarknadsföring – är ett begrepp som jag stulit från Niclas – som kräver ödmjukhet och lyhördhet.

Men att jag gillar sociala medier är första hand för att det är ett mycket intressantare sätt att arbeta. Jobbet som VD blir roligare helt enkelt. Särskilt när man möter helt nya perspektiv på det vi håller på med. /johan


Kommentarer på Saltå Kvarn och Sociala medier

  1. Skål!

    Nu har jag begripit att ni har både twitter och bloggy (fast det berodde mest på att jag tidigare trodde att det var en och samma sak… kommentar nr 15 ovan var rätt upplysande faktiskt). Jag skaffade mig ett konto och skulle testa om jag kunde lyckas hålla med Brit S om de där mandlarna. Där, på bloggyn, alltså. Men jag förmår inte riktigt att leva upp till det bisarra kravet på max 140 tecken.

    (De mandlarna är förrädiska!! förrädiska!! Jag är säker på att de egentligen borde vara narkotikaklassade. Faktiskt. 😉 Frukt- och nötblandningarna låter alldeles toppen. Vilket påminner mig om att jag hittade den här bloggen när jag googlade på ”osvavlade (eller om det var svavlade) aprikoser”. Och även om jag var (mer än väl) bekant med Saltå, så hade jag ju aldrig kunnat föreställa mig att det fanns en Saltå-blogg… om den inte hade poppat upp som ett av de första träffarna på aprikos-googlingen!)

    Det borde finnas ett tvärtom-bloggy med minimum 140 tecken per meddelande 😉

    -z

    Svara
  2. Twitter finns på samma lista för mig – ännu. Tänkte att jag ska försöka förstå innan jag värderar… man ska nog tänka cocktail-party… och jag brukar ha väldigt tråkigt på sådana tillställningar… men vi får se.

    Svara
  3. Jag tror jag får lägga Twitter på listan över saker jag inte begriper mig på. Är det något slags LäsaLätt-version av bloggen, eller…? Jag hajjar inte ens hur meddelandena hänger ihop eller vad de handlar om.

    Tycker i och för sig att facebook är obegripligt också…

    Bloggar är en annan femma 🙂

    Svara
  4. Jag tror att jag är ganska duktig på att svara på kommentarer på vår blogg. När jag själv är ute på andra bloggar kan jag nog uppföra mig ”märkligt” som du säger – men det är inte avsiktligt.

    Svara
  5. Johan:
    Zooey sammanfattar det hela ganska bra. Jag antar annars att den post av dig som du hänvisar till är den text på den här bloggen där du jämförde Demeter och Krav och kom fram till att djuren behandlas lika bra rent medicinskt? Det är ju den texten som jag kommenterar i bloggposten som jag länkade till i min förra kommentar. Att svara på kritik med att hänvisa till den text som kritseras tycker jag är lite märkligt… Eller har jag missförstått vilken post du hänvisade till?

    Svara
  6. Jag tycker det hela är genialiskt. Sen är det klart att det finns en lurighet i att marknadsföring inte funkar som förr, med TV-reklam och tidningsannonser, utan mer inbakat i annan kommunikation. Men då tänker jag inte på sådant som helt uppenbart är till exempel en företagsblogg–det är inget tvivelaktigt i det–utan att de sociala marknadsföringsformerna, som bloggar och facebook och forum av olka slag, har en potential att användas för ‘dold’ reklam. (Kolla, exempelvis, på tjohejet runt den där übertöntiga blondintjejen som tidningarna skriver om ibland, senast härom dagen i DN.)

    Eftersom Brit Stakston benämnde ett av mina blogginlägg ‘förtjusande’ så kan jag ju bara inte låta bli att säga att Brit verkar vara tämligen förtjusande 🙂

    Ang Måns fråga så tror jag att där finns en aspekt som är enkel att svara på, och som väl inte riktigt fått något svar: det är huruvida homeopatiska eller antroposofiska läkemedel används istället för, eller som förstahandsalternativ framför, konventionella veterinärmedicinska preparat. Det är ju en fråga som är fristående från frågan om huruvida djuren i allmänhet har det bra på gårdarna. Den senare frågan är väl besvarad, den förra inte.

    -z

    Svara
  7. Ok, ironi sysn inte alltid i textform. Förresten – måste man stalka dig för att få jobba för er eller? 🙂

    Svara
  8. Hej Måns
    Tråkigt om du känner att du inte fått ett svar. Jag tycker att den postning jag gjorde besvarar frågan. Om det inte lyckas lugna dig – så kan inte jag bättre. Men eftersom jag har träffat våra bönder så har jag ju även en empirisk kunskap i frågan – som man ju inte kan begära av dig. Jag föreslår helt enkelt du gör ett besök hos någon av våra bönder för att försäkra dig om djurens hälsa. Jag kan fixa besöket.

    Svara
  9. Hej igen…Jag menade, lite ironiskt, att jag inser nu hur väl ”social medier” fungerar och tycker nog inte att det är något fel med det. Snarare tvärtom – de som har små medel att marknadsföra sig får lättare att nå ut med sitt budskap. Kan ni sälja mer så gör det ingenting! Jag tror inte att ni kommer kunna göra TV-reklam så som ”grannkvarnen” i Järna gör för sitt ekosortiment, som dessutom är tråkig. Men det är jättekul att läsa er blogg varje dag! Så ni har valt rätt sätt att satsa marknadsföringspengarna…tycker jag.

    Social/relationsmarknadsföring är det ända som fungerar. Om man inte lyckas få reda på exakt vad kundernas behov är förstås… Jobbar själv med det inom grossist så jag vet.

    Ska tipsa alla små livsmedelproducerande hantverkare som jag känner att starta en blogg! Är ju fakstik jättekul att som konsument tex få veta ”imorse gick ystningen åt pipan, nog pga fel temperatur bla bla” från gårdsmereriet osv.och att ”idag har vi haft besök av livsmedelsinspektören som vart imponerad av mitt nya egenkontrollprogram men det har varit mycket jobb med det så…”

    Svara
  10. Varför känner du dig lurad…? Det är ju det bästa mjölet – eller hur. Och att vi vill sälja våra prylar är ju inte någon hemlighet. Men vi bloggar inte för att manipulera någon – utan för delta i konversationen som ändå pågår och som sagt: för att det är roligt.

    Svara
  11. Shit vad man känner sig lurad! Jag har tydligen gått rakt i ”fällan”. Igår köpte jag ert vetemjöl istället för Kungsörnens eko. Kan det ha att göra med mitt bloggläsande kanske??? haha 🙂

    Svara

Skriv en kommentar om Saltå Kvarn och Sociala medier

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig