Torkade fikon, russin, aprikoser, mullbär och plommon är visserligen supergoda att äta precis som de är. Och ibland petar vi ner några russin i bullarna, aprikoser i smoothien eller plommon i steken. Men det finns så många fler smarta sätt att använda torkad frukt! Frukten innehåller dessutom gott om fiber och olika mineraler och vitaminer så vi har allt att vinna på att försöka få med dem i matlagningen och bakningen lite mer.

 

Här är några av mina bästa torkade frukttips:

 

  • Torkad frukt är ypperligt som mellanmål, särskild när man vill ha något sött.

  • Torkad frukt i kakbaket – mixa frukten med vatten till en pasta som du kan använda istället för vitt socker när du bakar. Smaken blir djupare och bakverket nyttigare. Prova mannagrynskakorna här ovanför eller havrebollarna nedan.

Recept havrebollar

Recept Mannagrynskakor

 

 

  • Torkad frukt i matlagning – finhackade aprikoser smälter i en kokande gryta och ger en perfekt sötma. Jag har alltid en pasta gjord på russin och aprikoser i kylskåpet!

  • Istället för ketchup! Har ni provat min dijon- & aprikosdip? Den innehåller bara aprikoser och dijonsenap. Mycket bättre än vanilg ketchup eftersom aprikoser bidrar med fina mineraler och har en angenäm sötsur smak som passar bra till allt.

Recept Hirsnuggets med aprikos & dijondip

 

En fördel med att använda torkad frukt istället för vitt socker i matlagning och bakning är att du faktiskt tillsätter extra smak, inte bara sötma. Bakverk och grytor får en djupare och rikare smak. Det är smart att blötlägga frukten en stund innan du ska använda den. Då blir den lättare att mixa och smälter också fortare om du har den i varm mat.

Saltå Kvarns torkade frukt

 

/Divya

 


Kommentarsfunktionen är avstängd.