I februari i år så exploderade nyheten att man hittat hästkött i lasagnen. Findus – som var de som hittade hästen först – blev omedelbart utsedda till syndabockar. Och deras varumärke blev i mångas ögon symbolen för fusk och annat elände som kan tänkas finnas i livsmedelsbranschen.

Skämtsamt om Findus i sociala media
Skämtsamt om Findus i sociala media

På tvärs mot denna mörka bild av Findus så fick Jari Latvanen som är VD för Findus ta emot livsmedelspriset i september under livsmedelsdagarna i Tylösand. Jag vet att det är fint pris av två skäl: Saltå Kvarn fick priset för ett par år sedan och dessutom har jag haft förmånen att vara prisutdelare de senaste åren eftersom jag är ordförande i Livsmedelsföreningen som delar ut priset.

Men hur är detta möjligt? Findus som i mångas ögon representerar fusket i livsmedelsbranschen får ta emot branschens finaste pris – och faktiskt på grund av samma händelse.
Hur kan man ha så olika perspektiv på samma händelse? Det är en fråga som Jari Latvanen och jag ska samtala om i Salongen i vår butik på söder den 18 november klockan 19.00.  Och vad händer när ett företag blir belägrat av världspressen under en tid? Hur kan man agera för att få tillbaka konsumenternas förtroende? Samtalet som sker inför en mindre publik med inbjudna gäster går att följa på nätet. Jari och jag börjar med att bjuda gästerna på lasagne. Vi har några platser över om du vill vara med. Hör av dig till mig per mejl i så fall. (johan.ununger@saltakvarn.se) . /johan, vd saltå kvarn


Skriv en kommentar om Hästen i lasagnen – ett samtal med Findus VD

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig