Den ekologiska försäljningen växer så det knakar. ICA-butiker slutar sälja besprutade bananer, Lidl säljer endast ekologiska citroner och COOP satsar åter stort på eko. Det finns många olika skäl till denna glädjande utvecklingen.

En faktor som tveklöst haft stor betydelse är Naturskyddsföreningens kampanj #byttilleko som inleddes under förra året. Tydliga budskap både i traditionella annonser och i sociala media har gjort att kampanjen fått stort genomslag. Ett annat viktigt skäl till kampanjens framgång är Emelie Hanson. Emelie som är sakkunnig hos Naturskyddsföreningen har på många sätt varit kampanjens frontfigur och ingen kunde vara mer lämpad. För det är givet att en kampanj som vilar på så skarpa och tydliga värderingar också får utstå kritik samtidigt som den har fått mycket massmedialt utrymme. Då kommer Emelies stora kunskap och sakliga framtoning väl till pass. Hon har gjort ett flertal framträdande i riksmedia som helt säkert har bidragit till att öka budskapets trovärdighet och genomslag. Tack Emelie för att du så konkret har bidragit till att öka intresset för ekologiska livsmedel – du är vår hjälte.
Här några bra länkar till kampanjen #byttilleko:
– 8 sätt att döda myter
– 5 viktiga varor
– kul film om eko

facebook hjältar-jubileumSaltås hjältar
Saltå Kvarn präglas av olika människors passion och drivkraft. I samband med vårt 50- årsjubileum hyllar vi människor som är hjältar i våra ögon.
Följ oss och våra hjältar på www.saltakvarn.se/saltashjaltar


Skriv en kommentar om Emelie Hansson – du är vår hjälte!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig