Smoothie_1Med sommaren, solen och värmen kommer en längtan efter lättare, fräschare mat. Gärna också lite svalkande. Och vad passar väl bättre då än en smoothie?

Smoothies kan göras söta, nästan som en efterrätt eller milkshake. Men jag föredrar en matigare smoothie med gröna blad och avokado, de mättar så gott!

Mina smoothies brukar alltid ha en bas av bär. Frysta hallon eller blåbär oftast. Är du orolig för att äta frysta hallon kan du koka upp dem snabbt i en kastrull innan du har dem i smoothien. Sen behövs någonting som gör smoothien krämig och mjuk. En avokado är perfekt tycker jag. Vill man ha något sötare är en banan ett bra alternativ.

Cashewnötter ger god smak till smoothien och bidrar även dem till konsistensen. Dessa kan såklart ersättas av mandel, hasselnötter eller kanske solroskärnor. En liten näve linfrö brukar jag också ha i, de gör verkligen att smoothien blir tjock, vilket jag gillar.

Om jag vill ha en lite sötare smoothie kan jag ha i lite frukt. Ett halvt äpple, en bit päron eller en pressad apelsin. Ibland även några dadlar. För att maximera hälsoeffekten brukar jag också tillsätta något grönt. Det kan vara några nävar spenat, nässlor, kirskål, ruccola eller en bit broccoli.

Jag brukar också krydda min smoothie, oftast med vanilj, lakrits eller kardemumma.

Smoothie_2

När jag fyllt mixern med alla ingredienser fyller jag på med vätska så att det täcker ingredienserna till ungefär två tredjedelar. Jag använder ibland en god juice från Saltå Kvarn, ibland rismjölk, havremjölk, yoghurt eller mandelmjölk. Bara vatten funkar också men det blir inte fullt så festligt. Är det en kylig dag kan jag ta varm mjölk, en smoothie behöver alls inte vara iskall. Sen mixar jag tills allt har blivit finfördelat.

Smoothie_3

Smoothien toppar jag gärna med en god müsli eller lite nötter och russin.

Smoothien på bilden (2 portioner)
Hallon 125 g
Cashewnötter 1,5 dl
Bladspenat 30 g
Äpple 1
Avokado 1/2
Vaniljpulver 1 tsk
Linfrö 2 tsk
Mandelmjölk 2,5 dl

/Jennifer


Kommentarer på Tid för smoothie!

  1. hej! jag har sett att linfrön som hackats upp bör värmas upp innan intag som föda då de kan innehålla varierande mängder vätecyanid (HCN, blåsyra) som då är lösliga i vatten, dock små mängder generellt. Livsmedelsverket rekommenderar maximalt intag av 2 matskedar om dagen krossat linfrö för vuxna.
    Ett sätt att undgå detta är att under en stund värma upp för-hackade/krossade linfrön till 110 grader i ugn för bryta ner vätecyaniden. Tyvärr så försvinner/bryts ner då till viss del även omega-3/omega-6 fettsyrorna från linfröet, men dessa kan tillföras med en tesked kallpressad linfröolja (efteråt i smoothien) som då tydligen inte innehåller någon vätecyanid alls då den försvinner i tillverkningsprocessen att framställa oljan. Dessutom bildas det transfetter av omega-3/6 fetterna vid upphettning vilka inte heller är bra,men om linfrömaterialet är omgivet av anti oxidanter såsom e-vitamin/C-vitamin bryts omega-3/6 inte ner lika lätt.
    Därför skulle jag rekommendera att använda linfrön till bakning i bröd etc ugn och i smoothies använda linfröolja och annat fiberhaltigt frömaterial som tex. oskalade sesamfrön istället.

    källor:
    http://www.supernyttigt.se/fron/linfron/giftiga/
    http://www.vxa.se/Global/Dokument/EPi-tr%C3%A4det/Mj%C3%B6lkg%C3%A5rden/Foder/572%20Linfr%C3%B6ets%20egenskaper%20och%20anv%C3%A4ndbarhet%20som%20foder.pdf
    https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tecyanid
    https://www.researchgate.net/post/What_will_happen_if_Omega_3_and_Omega_6_fatty_acids_are_subjected_to_high_temperature
    http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=81

    Svara

Skriv en kommentar om Tid för smoothie!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig