Bönhjärta.jpgJag får ofta frågor om varför det är så bra att äta baljväxter. Det finns såklart många svar på den frågan. Ett av dem är baljväxternas hälsofördelar. Jag ska försöka redogöra för dem nedan.

Bönor, ärter och linser är mycket näringsrika. De innehåller bra protein, har låg fetthalt, komplexa kolhydrater och de är rika på fiber. De innehåller också vitaminer som folsyra, riboflavin, tiamin och niacin. Groddar du dem blir de också rika på vitamin C. Baljväxter är också rika på mineraler som järn, zink, magnesium, kalium, kalcium, fosfor och de innehåller även fytokemikalier.

Äter du en varierad kost med olika sorters baljväxter, spannmål, grönsaker, nötter och frön behöver du inte oroa dig för att få i dig tillräckligt med protein. Baljväxter kan ersätta kött för dig som vill minska din köttkonsumtionen eftersom de innehåller både protein och järn. Järnupptaget ökar när man äter baljväxter tillsammans med någonting som innehåller C-vitamin eller något fermenterat, som t ex surkål och kimchi. Proteinhalten varierar mellan de olika sorterna, sojabönan är en av de baljväxter som innehåller mest protein.

Baljväxter innehåller mycket kostfiber som enligt många studier har visat sig kunna förebygga olika sjukdomar och även sänka kolesterolhalten i blodet. Dessutom kan bönor, ärter och linser stabilisera blodsockret eftersom de bryts ner långsamt och ger en skön mättnadskänsla. Detta är bra både för den som vill gå ner i vikt och för diabetiker. Baljväxternas fiber fermenteras i tarmen vilket bidrar till en bra tarmflora, stärker immunförsvaret och minskar risken för vissa typer av cancer.

Mer information om detta kan du hitta hos Baljväxtakademin och på FN:s hemsida.

Källa: Livsmedelsverket, Legumes: Health Benefits and Culinary Approaches to Increase Intake, doi: 10.2337/diaclin.33.4.198 Clinical Diabetes October 2015 vol. 33no. 4 198-205.

/Divya Jagasia


Kommentarer på Varför är det så bra att äta baljväxter?

Skriv en kommentar om Varför är det så bra att äta baljväxter?

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig