Jag har tidigare skrivit om min hjärtefråga att minska matsvinnet, läs detta blogginlägg här: Tips för att slänga mindre mat. I denna delen vill jag ge dig recepttips som hjälper dig att ta hand om dina överblivna matrester.

– Gör egen buljong: Spara potatisskal, lökskal, morotsskal och diverse kärnor i en stor kastrull i kylskåpet. I slutet av veckan kokar du resterna som då förvandlas till en koncentrerad bulkong. Frys i isbitar och använd när det behövs.

– Använd gammal mjölk, grädde och yogurt till att göra egen ost. Oftast säljer butikerna mjölk med sista bäst-före-datum för halva priset och då är det perfekt att göra ost. Paneer är en indisk ost som är enkelt att göra hemma. Värm 3 liter mjölk tills det börjar koka, tillsätt 0,5 dl ättika och rör med en sked tills osten stelnar. Sila genom en silduk i 20 minuter. Linda in osten i silduken och lägg en skärbräda med en tung vikt ovanpå. Låt stå i en timme. Håller sig i kylskåp ca 2-3 dagar men kan med fördel frysas in i portionsbitar för längre hållbarhet. Skär osten i bitar och lägg dem i grytor. Eller stek ostbitarna i smör eller olja och toppa en sallad med dem.

– Gör egen ghee! Man kan hitta smör för ett lägre pris om det är kort datum. Man kan frysa in det i mindre bitar eller långkoka det till ghee, som man kan förvara svalt i alla fall i många månader. Gör så här: Smält smöret i en kastrull på så låg värme som möjligt, det tar runt 20 minuter. Sjud på låg värme i en timme utan att röra i smöret, fortfarande på så låg värme som möjligt. Skumma av och låt svalna i en kvart. Häll därefter försiktigt upp i en glasburk (genom ett kaffefilter) så att bottenslammet inte kommer med. Används till matlagning.

Milkbread

– Använd gammalt bröd för att göra bread pudding, fattiga riddare eller krutonger till sallader. Panzanella är en italiansk sallad gjord på gammalt bröd som är en perfekt mätande rätt. Recept på fattiga riddare hittar du här.

– Har du grönsaker som inte kommer att användas kan du fermentera för att förvara längre. Fermenterade grönsaker som surkål och kimchi har höga halter vitamin C men hjälper även kroppen att absorbera näringsämnen från maten.

– Har du gröt över? Testa detta recept Grötmuffins eller släng med gröten i ditt brödbak.

Vad gör du med dina rester?

/Divya Jagasia


Skriv en kommentar om Använd dina matrester

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

nödvändig