Briljanta bönor headbild

VARFÖR BLÖTLÄGGNING OCH KOKNING?

Baljväxter har ett naturligt överlevnadsskydd för att inte bli uppätna av djur och för att inte gro så fort. Skyddet är en slags bioaktiv komponent som bland annat förhindrar näringsupptaget, gör baljväxterna svårsmälta och kan ge oss människor problem med gaser i magen. Därför är det viktigt att få bort dessa ämnen vid tillagningen.

Blötläggning, skalning, rostning, kokning, groddning och fermentering är olika sätt att hantera bioaktiva komponenter och göra bönorna, ärterna eller linserna mer tillgängliga för oss. Oftast räcker det dock att blötlägga och koka ordentligt.

 

SÅ HÄR GÖR DU

1. Skölj bönorna ordentligt och blötlägg dem i minst dubbel mängd vatten i 12-24 timmar. Det är smart att lägga bönorna i blöt kvällen innan och sedan tillaga dem till middag dagen efter. Ju längre bönorna ligger i blöt desto kortare blir koktiden.

2. Skölj bönorna igen i kallt vatten.

3. Koka sedan upp bönorna med nytt vatten. Använd 3 delar vatten till 1 del bönor. Sänk värmen till lägsta nivån och lägg på ett lock. Efter 15 till 20 minuter kan du börja kolla om bönorna har blivit mjuka. Det gör du lättast genom att plocka upp en böna från koket och bita i den. Är den inte mjuk så låter du bönorna koka vidare. Ställ en klocka på 10 minuter och kontrollera igen. Upprepa detta tills bönorna är riktigt mjuka, de ska inte vara al dente. Koktiden varierar beroende på bönsort, blötläggningstid, kokkärl och lagringstid.

4. Har du en mycket känslig mage kan du skölja av bönorna i kallt vatten även efter kokningen.

Kokta bönor håller sig i kylskåpet upp till en vecka. De kan med fördel frysas in. Här hittar du Saltå Kvarns alla bönor, linser och ärter. Och vill du ha inspiration kan du läsa bland våra bönrecept.

Bruna bonor 2