Havregrynsgröt med äpple, russin och linfrö

Att koka gröt är ett lätt och snabbt sätt att få till en god och näringsrik frukost som du också står dig på bra under förmiddagen.

Koka gröt_1

Grunden är en flinga, salt och vatten. Här har vi valt havregryn som ger en mjuk och välsmakande gröt. Beräkna 1 dl havregryn per portion och dubbelt så mycket vatten. Saltar gör du efter behag.

Koka gröt_2

Mät upp de torra ingredienserna i en kastrull. Lite russin i gröten gör den sötare och ger ett trevligt tuggmotstånd.Koka gröt_3

Lite skuret äpple är också gott att ha i. Ett päron, frysta hallon eller blåbär funkar också.

Koka gröt_4

Fyll på med vatten och sätt kastrullen på spisen. Låt gröten koka upp, rör om och sänk värmen. Gröten blir klar på ca 3 – 5 minuter.

Koka gröt_5

När gröten kokat färdigt eller nästan färdigt kan du stänga av spisen och sätta ett lock på kastrullen. Då gottar gröten till sig och den håller sig också varm en bra stund.

Havregrynsgröt med äpple, russin och linfrö

Ät gröten som den är eller toppa den med färsk eller torkad frukt, nötter och frön. Det är gott med kall mjölk till gröt. Och du, innan du sätter dig och äter, fyll kastrullen med kallt vatten. Då går den superlätt att diska sen.

/Jennifer

Müsli kommer ursprungligen från Schweiz och är en blandning med flingor av spannmål som bas, med olika frukter, bär, frön eller nötter. Müslin fick sin spridning i början av 1900-talet efter att läkaren Maximilian Bircher-Benner   lanserat den på sanatoriet i Zürichberg. Han serverade müslin som kvällsmat och den bestod av havregryn, nötter, mjölk och rivet äpple. Den skulle vara stärkande, lättsmält och nyttig och man lade müslin i blöt i mjölk flera timmar innan den skulle ätas. Denna typ av müsli har sedan fått namnet ”Bircher-müsli” och är ett matigt mellanmål som du enkelt kan förbereda. Resultatet blir både krämigt och mättande. Prova själv!

Bircher-müsliBircher-müsli med bär (4 portioner)
4 dl valfri müsli
3 dl mjölk
1 1/2 dl matyoghurt
2 msk honung
Valfri topping som t.ex nötter, torkad frukt eller färskt frukt.

Blanda müsli och mjölk i en stor skål. Ställ den i kylen ca 2 timmar, eller tills müslin sugit åt sig av mjölken. (Det går också bra att låta den stå över natten.)  Blanda müslimjölken med yoghurten. Lägg upp i 4 skålar. Strö på valfri topping och ringla över honungen.

/Susanne