Äppel-bovetegröt 1

På vintern känns det extra bra att äta gröt till frukost. Den varma gröten gör att vi känner oss stärkta i kropp och själ och kanske fryser vi lite mindre under dagen också när vi grundar med varm mat. På bilden bovetegröt med rivet äpple.

Havregrynsgröt med russin

Och gröt går ju att variera i det oändliga! Alla kan hitta sin favorit, det är vår övertygelse.  Här ovan är en klassisk havregrynsgröt som vi har toppat med skuret äpple och russin. Så gott i all sin enkelhet.

Blåbärsgröt 2

Att koka gröt i juice eller saft är ett kul sätt att variera gröten. Den här gröten är kokad i blåbärssaft, vilket också ger den en härligt blålila färg.

Dinkelflingor  Fiberhavregryn  Havregryn

I Saltå Kvarns sortiment finns en mängd produkter som lämpar sig för gröt. På vår hemsida har vi samlat alla våra favoritrecept. Välkommen för inspiration!

Havregrynsgröt med äpple, russin och linfrö

Att koka gröt är ett lätt och snabbt sätt att få till en god och näringsrik frukost som du också står dig på bra under förmiddagen.

Koka gröt_1

Grunden är en flinga, salt och vatten. Här har vi valt havregryn som ger en mjuk och välsmakande gröt. Beräkna 1 dl havregryn per portion och dubbelt så mycket vatten. Saltar gör du efter behag.

Koka gröt_2

Mät upp de torra ingredienserna i en kastrull. Lite russin i gröten gör den sötare och ger ett trevligt tuggmotstånd.Koka gröt_3

Lite skuret äpple är också gott att ha i. Ett päron, frysta hallon eller blåbär funkar också.

Koka gröt_4

Fyll på med vatten och sätt kastrullen på spisen. Låt gröten koka upp, rör om och sänk värmen. Gröten blir klar på ca 3 – 5 minuter.

Koka gröt_5

När gröten kokat färdigt eller nästan färdigt kan du stänga av spisen och sätta ett lock på kastrullen. Då gottar gröten till sig och den håller sig också varm en bra stund.

Havregrynsgröt med äpple, russin och linfrö

Ät gröten som den är eller toppa den med färsk eller torkad frukt, nötter och frön. Det är gott med kall mjölk till gröt. Och du, innan du sätter dig och äter, fyll kastrullen med kallt vatten. Då går den superlätt att diska sen.

/Jennifer

Kicki, som jobbar med personal- och lönefrågor på Saltå Kvarn har en favoritgröt som hon blev bjuden på i Norrland en gång. Efter det är den här gröten ett måste för henne varje morgon. Hon kallar den Pajalagröt och den blir härligt söt av torkade plommon, aprikoser och russin.

Pajalagröt

Pajalagröt 4 portioner

Linfrö, hela 0,5 dl
Aprikoser 0,5 dl
Plommon 0,5 dl
Russin 0,5 dl
Vatten 7 dl
Havrekli 1 dl
Havregryn 2 dl
Salt

Blötlägg linfrö, hackade plommon, hackade aprikoser och russin i vattnet. Låt det stå några timmar eller över natten.

Tillsätt sedan havrekli och havregryn och låt koka några minuter. Salta om du vill. Jättegott med lite lingonsylt och mjölk!

Jennifer

Helene Langborg i Saltå Kvarn Smakråd har tagit fram ett recept på smarriga bars, perfekta att ha med i väskan som ett energigivande mellanmål. Härligt också med det salta i de rostade mandlarna, tillsammans med det söta och sega i den torkade frukten. Tack Helene!

Bars

Bars 12 st

Havregryn 2 dl
Rostad mandel 1 dl
Hasselnötter 1 dl
Russin 42 g (drygt 0,5 dl)
Aprikoser, torkade 1 dl
Fikon, torkade 1 dl
Naturell yoghurt 1,5 dl
Honung 1 msk
Salt 1 krm

Hacka nötterna, aprikoserna och fikonen. Blanda alla ingredienser i en bunke, forma till 12 bars och lägg dem på en plåt med smörpapper på. Baka i ugnen i 115 grader i ca 1,5 timme. Låt dem svalna och rulla sedan in dem i gladpack.

Jennifer

Karin Näsholm från Saltå Kvarn Smakråd har hittat på ett underbart sätt att tillaga sin havregrynsgröt. Hon gör en grötmuffins med smak av äppelkaka som hon gräddar i ugnen och toppar med en klick crème fraiche.  Ett roligt sätt att servera en hälsosam frukost! Mer om Karin och hennes verksamhet hittar du hos MagKänsla.

Grötmuffins 1 portion

Havregryn 1 dl
Äpplejuice ½ dl
Kokosmjölk ½ dl
Vaniljpulver 1 krm
Kanel 1 krm
Russin 1 msk
Kokosfett  

Sätt ugnen på 175 grader.  Blanda alla ingredienser i en skål. Smörj en muffinsform av silikon med lite kokosfett och häll i smeten. Grädda i ugnen i 15 minuter.  Äts varm/ljummen som den är eller tillsammans med klick crème fraiche, kesella eller yoghurt på toppen.

Jennifer