Torkade fikon, russin, aprikoser, mullbär och plommon är visserligen supergoda att äta precis som de är. Och ibland petar vi ner några russin i bullarna, aprikoser i smoothien eller plommon i steken. Men det finns så många fler smarta sätt att använda torkad frukt! Frukten innehåller dessutom gott om fiber och olika mineraler och vitaminer så vi har allt att vinna på att försöka få med dem i matlagningen och bakningen lite mer.

 

Här är några av mina bästa torkade frukttips:

 

  • Torkad frukt är ypperligt som mellanmål, särskild när man vill ha något sött.

  • Torkad frukt i kakbaket – mixa frukten med vatten till en pasta som du kan använda istället för vitt socker när du bakar. Smaken blir djupare och bakverket nyttigare. Prova mannagrynskakorna här ovanför eller havrebollarna nedan.

Recept havrebollar

Recept Mannagrynskakor

 

 

  • Torkad frukt i matlagning – finhackade aprikoser smälter i en kokande gryta och ger en perfekt sötma. Jag har alltid en pasta gjord på russin och aprikoser i kylskåpet!

  • Istället för ketchup! Har ni provat min dijon- & aprikosdip? Den innehåller bara aprikoser och dijonsenap. Mycket bättre än vanilg ketchup eftersom aprikoser bidrar med fina mineraler och har en angenäm sötsur smak som passar bra till allt.

Recept Hirsnuggets med aprikos & dijondip

 

En fördel med att använda torkad frukt istället för vitt socker i matlagning och bakning är att du faktiskt tillsätter extra smak, inte bara sötma. Bakverk och grytor får en djupare och rikare smak. Det är smart att blötlägga frukten en stund innan du ska använda den. Då blir den lättare att mixa och smälter också fortare om du har den i varm mat.

Saltå Kvarns torkade frukt

 

/Divya

 

Saltå Kvarns plommon får bäst i test av tidningen Hälsa!

Saltå Plommon

Tidningen Hälsa, nr 4 2013, ger Saltå Kvarns plommon bästa hälsopoäng och högt smakbetyg men följande motivering:

Hälsa Massor av kostfiber, kalium, järn och en del karotenoider (antioxidanter). Förhållandevis lite sockerarter och stor andel fruktos. Poäng 5 av 5.

Smak Hela plommon med bra tuggmotstånd och tydlig plommonsmak. Bra balans mellan syra och sötma. Poäng 4 av 5.

Och vi håller förstås med! De är väldigt goda.
Saltå Kvarns plommon är av sorten La Petite D’Agen. Det är en gammal, lite sötare plommonsort som lämpar sig mycket bra att torka, då de har lite skinn och mycket fruktkött.
Förutom att torkade plommon innehåller en massa nyttigheter så har de även lågt GI, (41) trots att de innehåller en hel del fruktsocker. Jämfört med t ex russin som har GI 90 och socker GI 95.

Lena E

Kicki, som jobbar med personal- och lönefrågor på Saltå Kvarn har en favoritgröt som hon blev bjuden på i Norrland en gång. Efter det är den här gröten ett måste för henne varje morgon. Hon kallar den Pajalagröt och den blir härligt söt av torkade plommon, aprikoser och russin.

Pajalagröt

Pajalagröt 4 portioner

Linfrö, hela 0,5 dl
Aprikoser 0,5 dl
Plommon 0,5 dl
Russin 0,5 dl
Vatten 7 dl
Havrekli 1 dl
Havregryn 2 dl
Salt

Blötlägg linfrö, hackade plommon, hackade aprikoser och russin i vattnet. Låt det stå några timmar eller över natten.

Tillsätt sedan havrekli och havregryn och låt koka några minuter. Salta om du vill. Jättegott med lite lingonsylt och mjölk!

Jennifer